Innhold:

mandag 24. oktober 2011

HVA er LCHF ?

LCHF = Low Carb High Fat - diett

Altså lite Karbohydrater og høyt fettinnhold.



Her ser du matpyramiden for lavkarbodiett.... basen er rent kjøtt og ren fisk og så adderer man i forholdet man ser i pyramiden. Man skal ha LITE frukt som du ser.

SÅ dette er en helt annen tankegang enn å telle kalorier. De to diettene går ikke å kombinere. Man må velge.

Når man spiser LCHF så skjer det en kjemisk prosess i kroppen, om man spiser under 40-50 karbs om dagen) som forbrenner KUN fettet og ikke driver å tuller med å ta fra deg muskler :)
Denne prosessen heter ketose.

Ketose gjør at det lukter sterkt av urinen din, du får dårlig ånde og ukjent og til tider sterk kroppslukt/svettelukt. Men for oss som har svart belte i lavkarbo blir vi sååååå glad når vi kjenner disse symptomene for da vet vi... YESS!!!! Nå skjer det!!! Fett forbrennes på HØYGIR!!

Man kan også kjøpe noen stiks på apoteket for å teste at man faktisk ER i ketose og også hvilket nivå av ketose man er i....

Min siste test for et par dager siden viste at jeg er på nivå 2 av 3 og jeg er superfornøyd. Men må skjerpe meg i dag fordi jeg tror jeg skeiet ut litt i går... uten at jeg er sikker altså :) SÅ jeg må ta en ny test i dag :)

Havner du utenfor ketose på grunn av utskeielser, tar det 3 dager å komme inn i ketose igjen :) Det må man jo også tenke på når man har sååååå lyst på den pakken med cafecookies... 3 dager!


Jeg tar informasjon om LCHF sånn litt etter litt , slik at du som er ny til det hele kan klare å sette deg inn i det :) 

Årsaken til at jeg selv har svart belte i lavkarbo er at jeg i 2003 startet livstilsendring og gikk ned 50 kilo på denne dietten! 

Les mer om temaene her:

Lavkarbo
Ketose

Ha en fiiiiiin dag piker :)

(har ikke ordnet meg signatur enda, men det kommer :)

Trollmora

ps alle bildene er googlet

2 kommentarer:

  1. Sånn!! Da har jeg fått denne på blogglista mi. dette vil jeg følge med på å lære....
    Ønsker deg en fin dag uten karbo, klem fra meg:)

    SvarSlett

Takk for en liten hilsen på min ubegrensede vei :)